Maandag:Indische oceaan

29 juli 2019

Weer om 8 uur vertrek voor de laatste dag met georganiseerde excursies.

We rijden langs kaneelplantages met de nodige uitleg. Er bestaan hier 12 soorten kaneel.Langs rijstvelden en zien dat er geoogst wordt. Heel raar als je midden op een groot groenrijstveld een elektrische ventilator ziet draaien.Langs nootmuskaatplantages . Langs suikerrietplantages en een bepaald soort palmen plantages voor de palmolie..De onderrand van Sri Lanka is voor een groot deel in Chinese handen. Dan kan er een snelweg aangelegd worden. Deels is die klaar en eindelijk gaan we harder dan 60 en zonder tuk tuk. De opbrengst van alle plantages gaat voor 75 procent naar China. En dat 25 jaar lang.

Dan eindelijk zien we de Indische Oceaan. Daar waar de tsunami in 2004 is geweest.Het zeewater kwam met een snelheid van 800 km per uur het land binnen.50000 doden waaronder 20000 die nooit meer gevonden zijn.  Hier is geen strand maar heel veel viskrampjes met hele mooie vissen.

We gaan naar een unescostadje,wat nog steeds een levendige stad is.Deze stad is opgericht door Nederlanders.

In 1600 hadden de Portugezen dit gebied veroverd en de koning in die tijd wilde de Portugezen weghebben. Hij vroeg de Nederlanders. Het is een v.o.c. stadje met veel Nederlandse namen en de gebouwen zijn op onze wijze gebouwd. Zelfs de stenen zijn niet van hier.

We luchen op een prachtig dakterras met gelukkig verkoeling uit zee. Dat is heel hard nodig want het zuiden hier is bloedheet.Dan worden we naar het hotel gebracht. Sommige gaan naar een ander hotel. Ze hebben ge upgraded omdat dit een slechte ressencie zou hebben. Nou Wim heeft zijn haremvrouwen bij zich. 1 in eigen hok en 2 ernaast.We kijken uit op de zee en luisteren naar het gebulder.Het zwembad was veel te warm dus lekker naar de golven. En die zijn hier hoog.Daarna ons handdoekje op het strand en wij vermaken ons hier wel de laatste dagen.Op het strand kregen we 2 lieve hondjes bij ons. Gelukkig kan ik melden dat Wim nu een klein olifantje wil. Daarom had hij nu geen hondenbrokken bij zich.

De zee strekt zich eindeloos uit en de gids vertelde dat deze doorgaat tot de zuidpool.

We hebben afscheid genomen van de gids,assistent en chauffeur. Jammer maar na zoveel indrukken ook wel even rustig

Ik meld me weer als we zelf bijzondere dingen gaan doen.

1. Guus:
    29 juli 2019
    We kijken uit naar de volgende aflevering! Ga door, je raakt in vorm!
  2. Henk Lantink:
    29 juli 2019
    Mooi nu ook met de foto's van de olifanten. Nog lekker genieten van de dagen zonder 's morgens vroeg weer op pad te moeten en het strand en de golven.
  3. G Lantink:
    1 augustus 2019
    Enjoy.
  4. Clemens Klaas:
    5 augustus 2019
    Ha, oude stadjes … Mooimooi!